FOTOD! Vana-Kalamaja tänava arhitektuurivõistluse võitis kavand nimega "Kasvulava"

Viis aastat tagasi sündinud idee teha Vana-Kalamaja tänavast jalakäijatele ja jalgratturitele mugav ja kiire juurdepääs kesklinnast mere äärde sai selgemad piirid, sest Gustav Adolfi Gümnaasiumi Kotzebue majas kuulutati teisipäeval välja Vana-Kalamaja tänavaruumi arhitektuurivõistluse võitja.

Pilt: Alber Truuväärt

FOTOD! Vana-Kalamaja tänava arhitektuurivõistluse võitis kavand nimega "Kasvulava"

Urmas Kaldmaa

Viis aastat tagasi sündinud idee teha Vana-Kalamaja tänavast jalakäijatele ja jalgratturitele mugav ja kiire juurdepääs kesklinnast mere äärde sai selgemad piirid, sest Gustav Adolfi Gümnaasiumi Kotzebue majas kuulutati teisipäeval välja Vana-Kalamaja tänavaruumi arhitektuurivõistluse võitja.

17images

Žürii valis parimaks ja määras 12 000-eurose preemia Siiri Vallnerile, Indrek Peilile ja Kristel Niisukesele võistlustöö "Kasvulava" eest. Teise preemia vääriliseks tunnistati ideekavand "Elutuba" ja kolmanda preemia sai võistlustöö "Minu näoga tänav".

"Töö võlus oskusega ühendada tervikuks Kalamajalik intiimsus ja linlik suurejoonelisus," märkis žüriisse kuulunud Tallinna peaarhitekt Endrik Mänd võidutöö kohta. "Töö omab ruumilist selgust ja linnalikku mõõdet, mis on vajalik Vana-Kalamaja tänavale kui mere ja vanalinna ühendustänavale. Hästi on ellu viidud projekti peamine idee luua vaheldusrikas aga selge ja mugav jalakäijaid ja rattureid eelistav tänavaruum." Zürii tõi välja veel selle, et võistlustöös pakutud lahendus on ilma suurte muudatusteta ellu viidav ja seda on võimalik mõistlike kuludega hooldada.

Taheti tabada Kalamaja atmosfääri

 "Kasvulava" üks autoritest, arhitekt Indrek Peil ütles, et nende eesmärgiks Kalamaja peatänava kujundamisel oli tabada Kalamaja atmosfääri ning anda tänavale nägu, mis kõnetab nii kohalikke kui külalisi.

"Kalamaja on aegade algusest olnud eestipärase linnaelu näidiseksemplar," ütles Peil. "Ta on talupoja mõistusest tekkinud, ise arenenud ja sellisena kõigi oma elanike nägu. Kalamaja on sisimas endiselt muhe ja kahe jalaga maas linnaosa. Oluliseks väärtuseks on võimalus siduda linna ja maaelu paremad küljed."

"Kasvulava" järgi on tänavaruum jaotatud ebasümmeetriliselt. Vana-Kalamaja tänava keskel asuvad jalakäijad ja autotee on viidud tänava keskteljest kõrvale. Autotee on kujundatud kitsa 2,5 m laiuse asfaldiribana ühesuunalise ja 4 m laiusena kahesuunalise tänavaosa korral. Autoteed täiendavad mõlemas ääres graniitkivist 0,5 m laiused randid, millega määratletakse selgelt autoga sõitjate ruum.

Tänava kõige olulisemaks kujunduselemendiks on keskne tänavamööbli ja haljastuse riba. Sinna rajatavaid haljastuskastides miniaedu peaksid hakkama kureerima kohalikud inimesed. Iga ümbruskonna elanik võib saada haljastuskasti ning kasvatada seal ilutaimi või köögivilju. Autorite arvates toob see ümbritsevate majade elanikud tänavale ja soodustab peremehetunde tekkimist. Ka jalgsi käimise ala piiritletakse selgelt sillutisega, mis koos miniaedade ja kokkukuuluva mööbliga annavad tänavale selgelt eristuva ja ära tuntava ühtsuse, terviklikkuse ja jätkuvuse.

Ehitamine võiks alata ületuleval aastal

Tänavale ja platsidele paigutavad valgustid on kelluksekujulised ja erineva suurusega. Kuna Kalamajas on iseloomulikud tänava kohale riputatud valgustid, siis tuleb üks uue valgusti variantidest selline. Peale selle kavandatakse Vana-Kalamaja tänavale ka kalakujulisi neoontorust dekoratiiv-valgusteid.

Huvitav lahendus on pakutud Kotzebue väljakule, mis istutatavate puude, kogukonnamaja ja linnamööbli lisamisega saab  konkreetsema kuju ning pakub mitmesuguseid tegevusvõimalusi kogukonnale ja koolirahvale.

Balti jaama reisijate paviljoni ette kioskite asemele loodav Jaama plats on seevastu avar ja toob esile nii ajaloolise jaamahoone kui panoraamvaate Toompeale. Toompuiesteest hakkab  üle saama otse väljakult maa pealt.

Tallinna tegevlinnapea ja ühtlasi arhitektuurivõistluse žürii esimees Taavi Aas avaldas lootust, et juba järgmisel aastal saab alustada Vana-Kalamaja tänava projekteerimist ja ületuleval aastal võib alata ehitus.

Laadimine...Laadimine...