"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
Lauri Beekmann: alkoholi interaktiivsed internetireklaamid ahvatlevad mängudega noori jooma (0)
29. juuli 2016
Albert Truuväärt

"Hetkel on ringhäälingus alkoholi reklaamimine lubatud alles peale kella 21, internetis mingeid ajalisi piiranguid ei ole. Ajalehtedes ei tohi reklaamida alkoholi esi- ja tagakaanel," sõnas Eesti Karskusliidu esimees Lauri Beekmann.

Eesti Karskusliidu esimehe Lauri Beekmanni sõnul on alkoholireklaam tõendatult seotud alaealiste alkoholi tarvitamisega ning reklaami keelamine on üks kolmest efektiivseimast tõenduspõhisest (lisaks hinna tõstmisele ja kättesaadavuse piiramisele) meetmest WHO soovituste seas. 

“Tänapäeval on meedia niipalju muutunud, et peame vaatama seda laiemalt kui vaid telereklaam. Internetireklaami probleemist on tõesti rääkinud juba mitmed eelnevadki sotsiaalministrid. Probleemiks on tõenäoliselt see, et internet on ju tervikuna üsna reguleerimata valdkond. Hetkel on ringhäälingus alkoholi reklaamimine lubatud alles peale kella 21, internetis mingeid ajalisi piiranguid ei ole. Ajalehtedes ei tohi reklaamida alkoholi esi- ja tagakaanel, internetis raamistavad ajalehtede portaalides viinareklaamid sageli tervet esilehte,” sõnas Beekmann. 

Beekmanni paneb muretsema see, et noored veedavad enamuse oma ajast internetis ja seetõttu oleks igati loogiline, et alkoholi reklaamimine sealt keelustataks. Pealegi on internetis iga reklaam interaktiivne ehk lisaks nägemisele on ühe klikiga võimalik kohe sattuda toote lehele, mis tihti sisaldab mingit mängu või huvitavat tegevust. 

Soome keelustas internetireklaami käesoleva aasta alguses ja nagu viimaste päevade uudised näitavad plaanib seda teha ka Leedu. 

Riigikogu Keskerakonna fraktsioon esitas 13. juunil Riigikogu menetlusse alkoholiseaduse ja reklaamiseaduse muutmise eelnõu, mis kordab sõna-sõnalt tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski poolt ellu kutsutud valdkonda kompleksset käsitlevat eelnõu, mida valitsus ei ole enam kui poole aasta jooksul suutnud kooskõlastada. Eelnõu põhineb alkoholipoliitika rohelisel raamatul ning sellega karmistatakse piiranguid nii alkoholireklaamile kui ka alkohoolsete jookide kättesaadavusele

“Väga loodan, et praegune alkoholipoliitikaeelnõu saab sügisel tuule uuesti tiibadesse ja jõuame arutelude ja arvamusavalduste juurest ka reaalsete otsusteni,” nentis Beekmann.

“Eesti riik on seadnud eesmärgiks viia alkoholitarbimine püsivalt alla kaheksa liitri absoluutset alkoholi elaniku kohta aastas. Täna tarbitakse Eestis ligi kümme liitrit absoluutset alkoholi inimese kohta aastas. Statistika ja uuringute põhjal on teada, et alkoholi tarbimist vähendavad alkoholi kallinemine ja reklaami ning kättesaadavuse piiramine,” rääkis tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski. “Erinevaid abinõusid on juba kasutusele võetud, sealhulgas tõstetud ka alkoholiaktsiisi. Need sammud on viinud alkoholi tarbimise mõningase languseni eelmisel aastal, kuid lõppeesmärgini jõudmiseks on veel palju teha.”

“Keskerakonna alkoholi puudutav eelnõu on tõepoolest edastatud valitsusele arvamuse esitamiseks ning valitsuse hinnangu see lähiajal kindlasti saab,” sõnas Ossinovski. “Paralleelselt liigume valitsuses edasi ka sotsiaalministeeriumi esitatud alkoholi reklaami ja kättesaadavust piirava eelnõuga, mis on vahepeal erinevate arutelude tulemusel oluliselt täiustunud ja täiustub kindlasti veelgi.”

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.