Uuring: 2015. aastal põhjustas pooled heitgaasisurmad diisel

Aastal 2015 suri heitgaasi tagajärjel enneaegselt 385 000 inimest üle maailma, selgus USA uuringust, milles toodi peasüüdlasena välja diiselmootorid.

Pilt: Scanpix/ Illustreeriv pilt

Uuring: 2015. aastal põhjustas pooled heitgaasisurmad diisel

Toimetaja: Moonika Tuul

Aastal 2015 suri heitgaasi tagajärjel enneaegselt 385 000 inimest üle maailma, selgus USA uuringust, milles toodi peasüüdlasena välja diiselmootorid.

Vabaühenduse Rahvusvahelise Puhta Transpordi Nõukogu (ICCT) uurijad teatasid, et diiselautod põhjustasid tol aastal 47 protsenti surmadest, kuid Prantsusmaal, Saksamaal, Itaalias ja Indias, kus diiselautod moodustavad valdava osa tänavatel liikuvatest sõidukitest, küündis see näitaja tervelt 66 protsenti, vahendas BNS.

Uuringu viisid läbi 2015. aastal Volkwageni emissioonipettuse paljastanud ICCT ja kaks USA ülikooli.

"Diiselautodel lasuv suur avaliku tervise alane koorem toonitab vajadust selle järele, et maailmataseme emissioonistandarditega käiksid kaasas jõulised kontrolli- ja jõustamismeetmed," ütles ICCT kaasautor Joshua Miller, kutsudes astuma kiireid samme kõrgete heitgaasiemissioonidega autode väljavahetamiseks.

Uurijad võtsid luubi alla diisel- ja mittediiselautode, veokite, busside, laevatööstuse, põllumajandus- ja ehitusmasinate emissioonid ja nende mõju inimeste tervisele.

Uuringust selgus, et globaalne transpordisektor kannab vastutust 11 protsendi 3,4 miljoni enneaegse surma eest aastas, mis pannakse süüks peentele osakestele (PM2.5) ja kokkupuutele osooniga.

Transpordisektori saaste põhjustatud avaliku tervise alase koorma, peamiselt südame-veresoonkonna haiguste, insultide ja suhkruhaiguse näol, hind ulatus 2015. aastal 880 miljardi euroni, selgus uuringust.

Hiina suri 2015. aastal heitgaaside tagajärjel 114 000, USA-s 22 000, Indias 74 000, Saksamaal 13 000, Itaalias 7800 ja Prantsusmaal 6400 inimst.

Linnadest oli transpordisaaste surmavaim Milanos, Torinos, Stuttgartis, Kölnis, Berliinis ja Londonis, märkisid uurijad.

Autorid manitsesid uuringu tõlgendamisel ettevaatusele, kirjeldades oma hinnanguid "konservatiivsetena", sest uuring ei võtnud arvesse kõiki kahjulike emissioonide tüüpe ega saastega seotud haigusi.

Laadimine...Laadimine...