FOTOD GALALT! Kuldnõela võitnud Lilli Jahilo: aastaringne kehv suusailm mõjutab eestimaalaste riietust

"Eesti moe tuntus maailmas on vaid aja küsimus," lausus Kuldnõela võitnud moedisainer Lilli Jahilo, kelle sõnul tänapäeva moeäri ilmestab tugev polariseerumine - ühelt poolt domineerivad odavad kiirmoebrändid, teisalt võimsad luksusbrändid. Jahilot rõõmustab, et eestlased hindavad oma disainerite loomingut üha rohkem. Hõbenõela võitis Roberta Einer.

Pilt: Erlend Štaub

FOTOD GALALT! Kuldnõela võitnud Lilli Jahilo: aastaringne kehv suusailm mõjutab eestimaalaste riietust

"Eesti moe tuntus maailmas on vaid aja küsimus," lausus Kuldnõela võitnud moedisainer Lilli Jahilo, kelle sõnul tänapäeva moeäri ilmestab tugev polariseerumine - ühelt poolt domineerivad odavad kiirmoebrändid, teisalt võimsad luksusbrändid. Jahilot rõõmustab, et eestlased hindavad oma disainerite loomingut üha rohkem. Hõbenõela võitis Roberta Einer.

228images

Tallinn Fashion Weeki avapäeva lõpetas suurejooneline Kuldnõela gala, mille käigus kuulutati välja Eesti kõige tähtsamate moeauhindade tänavused võitjad. Loomingulist järjepidevust, ilu ja kvaliteeti hindav auhind Kuldnõel anti Lilli Jahilole, aasta säravaima panuse eest meie moeellu pälvis Hõbenõela Roberta Einer.

Eile õhtul toimus Tallinn Fashion Weeki avapäeva raames Kuldnõela gala, kus anti üle Eesti kõige mainekamad moeauhinnad. Saalitäis publikut oli tunnistajaks nominentide võrratutele kollektsioonidele ning õhtu lõppedes anti üle nii Kuldnõela kui ka Hõbenõela auhinnad.

Kuldnõela auhinnaga pärjati Lilli Jahilo, kes on tuntud oma puhta ja ilusa, loodusest inspireeritud ning ülimalt naiseliku käekirja poolest. Tema omanimeline ja rahvusvaheline bränd on pühendunud aegumatu ilu väljendamisele ning Lilli Jahilo moemaja rõivad valmistatakse eksklusiivselt Eestis oma ala professionaalide poolt, hoides seeläbi elus Eesti moekultuuri pärandit ja tagades toodete ideaalse istuvuse ning kompromissitu kvaliteedi.

"Lilli on minu silmis alati olnud imeilusa ja ääretult kvaliteetse moedisaini esindaja ning on selle tunnustuse enam kui ära teeninud," kommenteerib Kuldnõela võitjat žüriiliige ning moetoimetaja ja -blogija Aljona Eesmaa. "Seekordne Kuldnõel näitas taaskord, kui palju suurepäraseid ja erinäolisi moekunstnike meil Eestis on. Ei olnud üldse lihtne niivõrd erinevaid kollektsioone hinnata, kuid mul on siiralt hea meel, et žürii leidis ühehäälselt, et Lilli Jahilo on tänavu Kuldnõela väärt," sõnab ta.

Hõbenõela auhind, millega tunnustatakse viimase aasta säravaimat panust meie moeellu, anti üle Roberta Einerile, kelle 2015. aastal asutatud omanimelist kõrgmoebrändi on tänu innovaatilise lähenemisele ja originaalsele tehnikale saatnud suur rahvusvaheline edu. Oma lühikese tegevusaja jooksul on ta pälvinud mitmeid ülemaailmseid moealaseid tunnustusi ja auhindu ning tema loomingut võib leida nii maailma suurimatest moeajakirjadest kui ka mitmetest rahvusvahelistest tippbutiikidest.

"Esimest korda on Hõbenõela nominendid väga tugevalt Kuldnõela nominentidele kannale astumas," kommenteerib Aljona Eesmaa. "Seekordsed Hõbenõela nominendid olid väga tugevad ning oleksin hea meelega kõikidele neist ka auhinna andnud. Aga usun siiski, et Hõbenõel läks õigesse kohta - Roberta on teinud imelist tööd ning see auhind on parimaid viise näitamaks, et ka Eestis elatakse tema tegemistele kaasa ja tunnustatakse tema loomingut," lisab ta.

 

Pealinna küsimustele vastab Lilli Jahilo, kes on pühendunud aegumatu ilu väljendamisele läbi kompromissitu kvaliteedi ja kelle disainilahenduste peamiseks inspiratsiooniallikaks on loodus ning kõrgmoetehnoloogiad ja -tikandid

Kas mood Eestis ja maailmas on jätkusuutlik? Reet Aus näitab suurt eeskuju, kas ta on oma missiooniga üksi?

Maailmamastaabis on keskkonnasõbralik mood kindlasti nish, see tuleb välja ka Reet Ausi dokfilmist. Aga kõik suured asjad saavad alguse väikestest asjadest, seetõttu võib tänase päeva nishitootest saada tulevikus trend, mis jõuab massidesse. Kuigi ma vaatan tulevikku lootusrikkalt, tuleb tunnistada, et maailma suurimate tarbijaskondadega riigid nagu näiteks Hiina ja India on keskkonnasäästlikkust mõtteviisist valgusaastate kaugusel. 

Mina panen inimestele südamele mitte osta liiga palju asju, eriti kehvasid ja tarbetuid asju, mille kasutusiga on lühike. See ei puuduta ainult riideid, vaid kõiki tarbeesemeid.

Kas moemaailma iluideaal on ikka veel liiga kõhnad modellid? Kas see peabki olema nii, sest tavaliselt keha peal pole riided kaunid, modelli töö ongi olla kõndiv riidepuu? Kas moelavad peaksid eeskuju näitama? Mõned üksikus moeshow’d on sellised, kus on n-ö normaalsed modellid, aga need on pigem erandid või statement, mitte igapäevane nähtus ju?

Neid viise, kuidas moodi inimesteni tuua, on väga erinevaid. Moeshowd võib vaadelda kui päriselu peegeldust või hoopis näitemängu või dramatiseeringut. Seda kõike ei maksa liiga tõsiselt võtta ega pea pimesi jälgima. 

Kas moemaailmas on võimalik eestlastel rahvusvaheliselt läbi lüüa? Nii mõnigi modell on seda teinud, meil on rahvaarvu kohta üsna palju tippmodelle, aga kuidas on disaineritega? Kas neil on raskem? Kas asi jääb idee või turunduse/raha taha?

Moebrändi turundust ja modelli läbilööki välisturul ei saa omavahel võrrelda, need on erinevad maailmad ja konseptsioonid. Iga bränd või disainer ei pruugi üldse soovida rahvusvahelist läbimurret, seda ei peaks eeldama. Tuleb aga mõista, et kui seda soovida, ollakse hoobilt rahvusvahelises konkurentsis, kus tänapäeva moeäri ilmestab tugev polariseerumine - ühelt poolt domineerivad odavad kiirmoebrändid, teisalt võimsad luksusbrändid. Mõlemal juhul on tegu konglomeraatidega, kel ülisuured turunduseelarved ja ülemaailme müügivõrgustik. Kuidas positsioneerib ja teeb ennast nähtavaks selleks kontekstis Eestist välja kasvanud moebränd? Igal juhul on selleks vaja nii tugevat kaubamärki, andekat disainerit, professionaalset turundusmeeskonda ja piisavat eelarvet. Eesti moe tuntus maailmas on vaid aja küsimus.

Kui moodsad on eestlased? Kui palju kantakse disainerirõivaid, kui palju kiirmoodi, kas need on tasakaalus või ühe poole kaldu?

Mulle tundub, et eestlased hindavad oma disainerite loomingut üha rohkem. Moedisainerite kõrvale on viimastel aastatel väga edukalt astunud ka näiteks ehte-, naha-, ja tekstiilidisainerid, kelle loomingut väga armastatakse.  Seda peegeldavad näiteks ülipopulaarsed disainiturud- ja müügid.

Selge on see, et Eestisse jõuavad moepealinnade trendid viivitusega, aga ehk annab see seda rohkem võimaluse kodumaise disaini esilekerkimiseks, mis kindlasti oma kvaliteedilt maailmatasemele alla ei jää. 

Eestlased on üldjoontes pigem konservatiivsed riietujad, kes hindavad praktilisust üle kõige. Eks aastaringne kehv suusailm seab mugavuse kindlasti esikohale.

Laadimine...Laadimine...