JUHTKIRI: Miljon arendusele, mille saad niisama?

Kui aga vestelda kinnisvaramaakleritega, siis ütlevad nemadki, et esiteks on omavalitsusele antud vabad käed, mis meetodil servituudi hinda määrata.

JUHTKIRI: Miljon arendusele, mille saad niisama? (1)

Virkko Lepassalu

Teatavasti ripub õhus kahtlustus, et suurärimees Hillar Teder soovis Keskerakonnale annetada miljon eurot. Vastutasuks pidanuks Keskerakonna nüüdseks ametist taandunud peasekretär Mihhail Korb osutama teene Hillar Tederiga seotud Porto Franco arendusele.

Seniajani ei ole prokuratuur avalikustanud, kuidas Korb linnaametnikke mõjutas. Partei nüüd juba endisel tegevjuhil pole linna valitsemise ega ametnikega vähimatki pistmist. Ja ka linna sisekontroll, kes uuris asja pärast kahtlustuste avalikuks saamist, pole suutnud leida jälgi Korbi mõjutustegevusest.

Ärimees Tederiga seotud Porto Franco arendus vajas üle linna maa ligipääsuteed. Selleks oli tarvis seada servituut ehk kasutusõigus. Meedia leiab, et linna nõutud 300 000 eurot Tederi firmalt on liiga väike summa. Ja ilma lubatud miljonita see nii väikseks ei kujunenuks – alguses olnud juttu 800 000 eurost.

Kui aga vestelda kinnisvaramaakleritega, siis ütlevad nemadki, et esiteks on omavalitsusele antud vabad käed, mis meetodil servituudi hinda määrata. Ja teiseks ei saagi transpordimaa olla kaugeltki sama kallis kui ärimaa. Kuna Porto Franco kasutab linnamaad transpordimaana, saadigi hinnaks 300 000.

Servituudi hinda määrates võetakse arvesse servituutide hindu lähiümbruses. See välistab sohitegemise. Paistab ju kohe välja, kui ühte sama piirkonna arendajat on võrreldes teisega kuidagi eelistatud. Linn võttiski hinna määramisel aluseks naaberkinnistu transpordimaa kasutamise hinna.

Antud juhul rääkis linn ehitajaga läbi, et autod pargitaks Porto Francos maa alla, mitte tänavale. Ja et arendaja rajaks kõigi jaoks promenaadi. Porto Franco pole lisaks mõni suvaline uusarendus, vaid osa Tallinna väravatest.

Kuidas pidanuks välja nägema õige käitumine? Kas linn pidanuks küsima transpordimaa servituudi eest umbes 800 000 eurot? Ja põhjustama sellega ikkagi kriminaaluurimise?

Seega pidanuks ärimees Teder kulutama miljoni selle peale, mis olnuks võimalik kätte saada täiesti seaduslikke teid pidi. Mis mõte oleks näiteks skeemil, kus makstakse miljon erakonnale selle eest, et linn servituudi eest õiglast hinda küsiks. Kui linn tegi seda niikuinii.
Meid tahetakse veenda, et on võimalik olukord, kus reisija astub näiteks bussi ja pakub bussijuhile suurt summat, et see mööda oma marsruuti sõidaks ja sõitja soovitud peatuses välja laseks. Ainult et bussijuht teeks seda kõike ka ilma rahata, sest tema igapäevane töö on lihtsalt selline. Ometi võiks bussijuhti kahtlustada selles, et ta kiirendas ühe korra kahtlaselt ja jõudis reisijat huvitavasse peatusesse viis sekundit kiiremini kui tavaliselt. Äkki pakkus reisija talle meelehead?

Ja siin on üks oluline täpsustus. Eelpool kirjeldatud bussijuht ja reisija võiksid ka tegelikus elus langeda kahtluse alla küll. Aga vaid siis, kui mõlemad oleksid seotud tipp-poliitikaga.

1 kommentaari

Laadimine...Laadimine...
Laadimine...Laadimine...