KALLE KLANDORF: eksootilise paberjuhiloaga ja keeleoskamatud tegelased ei tohiks taksorooli sattuda

"Taksojuhiks soovib iga nädal ligi sadakond inimest ja kuna tung on suur, siis seda enam peaksime rõhuma teenuse kvaliteedi tõstmisele," ütleb Tallinna abilinnapea Kalle Klandorf. Tema sõnul peab Tallinnas töötav taksojuht suutma klienti eesti keeles teenindada ja taksojuhi tausta peaks saama senisest tõhusamalt kontrollida.

Pilt: Albert Truuväärt

KALLE KLANDORF: eksootilise paberjuhiloaga ja keeleoskamatud tegelased ei tohiks taksorooli sattuda (7)

Virkko Lepassalu

"Taksojuhiks soovib iga nädal ligi sadakond inimest ja kuna tung on suur, siis seda enam peaksime rõhuma teenuse kvaliteedi tõstmisele," ütleb Tallinna abilinnapea Kalle Klandorf. Tema sõnul peab Tallinnas töötav taksojuht suutma klienti eesti keeles teenindada ja taksojuhi tausta peaks saama senisest tõhusamalt kontrollida.

Tallinna munitsipaalpolitsei amet on esitanud majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile (MKM) ja siseministeeriumile seitse ettepanekut, kuidas taksondust Tallinnas turvalisemaks ja kliendisõbralikumaks muuta. Neis ideedes pole midagi uut. Näiteks eesti keele oskuse nõude taas kehtestamist ühistranspordi seaduses on MKMi kaudu taotletud paar viimast aastat. Nüüd loodetakse, et ettepanekute täiendatud pakett paneb siiski ministeeriumites mõtted liikuma seadusetäienduste suunas.

 Lisaks keeleoskuse nõude taas kehtestamisele soovitakse võimalusi tõhusamalt kontrollida taksojuhtide tausta. Punase lambikese süütavad eriti juhtumid, kus tänavu kaks tõmmut välismaalasest taksojuhti kliendi suhtes seksuaalkuriteo toime panemise süüdistusega kohtu alla on sattunud.

Keeleoskuse nõue kaotati

Eesti keele oskuse nõue kehtis ühistranspordi seaduses taksojuhtide kohta kuni 2016. aastani, kuid võeti siis välja. Keelenõude kaotamine ühistranspordi seaduses osutus eriti kasulikuks niinimetatud äpitaksodele, mida juhivad sageli teiste riikide kodanikud ja eesti keelt mitte oskavad inimesed. Kliendiga suheldakse ja linnas orienteerutakse mobiiltelefonirakenduste abil.

 Tallinna munitsipaalpolitsei ei anna teenindajakaarti, kui taksojuht eesti keelt ei oska. Selle peale läheb võõramaine juht aga mõnda teise omavalitsusse, kust ta teenindajakaardi ikkagi saab. Ja hakkab seejärel Tallinnas taksot sõitma.

Tallinn on ainus omavalitsus, kes tõlgendab keeleseadust nii, et eesti keelt mõistmata ei tohiks taksorooli asja olla. Kalle Klandorf nimetas eriti kurioossena juhtumit iraanlasega, kellele munitsipaalpolitseist teenindajakaarti ei antud. Lisaks sellele, et ta ei osanud eesti keelt, esitas ta paberil Iraani juhiloa, mis Eestis ei kehti. See ei takistanud tal aga hiljem teenindajakaarti saamast hoopis Narva linnavalitsusest.

Abilinnapea Kalle Klandorf märkis, et kindlasti tuleb B1 tasemel eesti keele oskust või vähemalt taksojuhi tööks hädavajalikku keeleoskust nõuda kõigilt taksojuhtidelt. Ka nendelt, kes töötavad nn äpitaksodena või infoühiskonna teenuse platvormil. Lisaks keeleoskuse nõudele peab olema võimalik süvitsi kontrollida samuti kõikide taksojuhtide tausta osas, mis puudutab võimalikku karistatust või seotust narkoga. Olgu siis tegemist nn vana tüübi või platvormitaksodega – siin ei tohiks Klandorfi sõnul vahet teha.

«Kui MKM-ist on kritiseeritud, et me segame ettevõtlust, siis alles hiljuti kirjutas Eesti Ekspress juhtumitest, kus somaallasest ja egiptlasest taksojuhte süüdistatakse naiskliendi suhtes sooritatud seksuaalkuriteos,» sõnas Klandorf. «Meil on pikk loetelu võõrapäraste nimedega inimestest, kellele me pole andnud teenindajakaarti, sest ta pole keelt osanud. Kui väga võõrapärase nimega juht on saanud teenindaja kaardi Tallinna asemel Viljandist, siis selge, et ega ta Viljandis paremini eesti keelt ei mõista. Põhiliselt on nad välismaa kodanikud. Loomulikult ei ole valdavalt tegemist kurjategijatega. Aga kuna nad eesti keelt ei oska, siis tavalise taksokasutaja jaoks teeninduskvaliteet langeb.»

Kehv on seejuures, et tavainimene, kes sattunud eesti keelt mitte oskava taksojuhiga kokku, võib seejuures arvata, nagu linn kuidagi soosiks neid. Kuid teenindajakaart on saadud hoopis mujalt, mõnest teisest omavalitsusest. Nõnda nagu öeldud, Tallinna munitsipaalpolitseist ei anta keeleoskuseta taksojuhikandidaadile teenindajakaarti.

Üks ettepanekutest, mis munitsipaalpolitsei on ministeeriumitele teinud, on lisaks keeleoskusele veel ametikoolituse nõue. «Kui mu onu tuli sõjaväest 1960ndate algul, ja läks taksojuhina tööle, siis pidi ta enne, kui rooli lubati, väga hästi tundma Tallinna linna,» ütles Klandorf. Selles mõttes on maailm vähe muutunud, et praegusajal esitatakse paljudes Euroopa linnades, kasvõi Brüsselis või Londonis taksojuhtidele samuti kõrgeid nõudmisi.

Juhtide taustakontroll tõhusamaks

Kui jätta linna tundmise ja suhtlusoskuste kontroll kõrvale, siis Keeleameti juhi Ilmar Tomuski kinnitusel nõutakse Euroopa maades kõikjal, et taksojuhid oskaksid riigikeelt. Leidub linnu, näiteks Brüssel, kus taksojuhid peaksid oskama mitut kohalikku keelt suhtlustasemel.

Lisaks peaks Klandorfi sõnul saama kontrollida taksojuhi karistatust majandustegevuse registri kaudu. Kui juhti on karistatud, peaks MTRi tekkima selle kohta kohe märge. Välistatud peab ühtlasi olema narkoga seotud isikute pääsemine taksorooli. Jutt pole siin raskematest süütegudest, aga ükskõik milline dokumenteeritud kokkupuude narkoga ja kasvõi väikese kogusega vahele jäämine peaks taksojuhi teenindaja kaardist ilma jätma.

Samuti tuleks ühtlustada nõuded sõidukitele. Kõikidelt taksodelt peaks üle riigi ühtemoodi nõudma vastavust teatud tehnilistele ja keskkonnahoiu parameetritele. Samamoodi tuleb kõikidelt, ka äpitaksodelt nõuda, et neil oleks plafoon. Veel peaks kehtestama kõigile taksodele üle Eesti ühesugused piirhinnad. Näiteks Tallinnas on ühe kilomeetri piirhind 1.10 eurot, 5.50 on pealeistumise tasu ja 24.20 eurot ootetasu tunni eest.

MKMi nõunik Taavi Audo teatas, et linna ettepanekutega tegeletakse: «Ka uuel aastal jätkatakse ühistranspordi seaduse muudatustega, millega on võimalik sama teema uuesti Riigikoguni viia.»

7 kommentaari

Laadimine...Laadimine...
Laadimine...Laadimine...